Koncert pre náročných - Björk a hyperbaladický ohňostroj

12.07.2015 Trenčín

Trenčín 12. júla (TASR) – Ak niekto pochyboval, že hlavným hedlajnerom 19. ročníka multikultúrneho podujatia Bažant Pohoda bola Björk, mohol ho presvedčiť aspoň záver jej sobotňajšieho vystúpenia. Ohňostroj v doznievaní skvelého hitu Hyperballad dal na známosť, že väčšinová festivalová mládež sa síce pod hlavným pódiom vybúrila večer predtým na Die Antwoord, ale najjagavejším výkonom sa predstavila islandská speváčka. Predviedla hyperkvalitu svojej baladiky.

Pravda, ku kolosálnemu vyvrcholeniu neviedla ľahká cesta, určite nie pre tých, ktorí čakali ďalšiu "pohodovú" tancovačku. Björk si priniesla náročný a na festival tohto druhu trochu ťaživý repertoár s veľkoplošnými aranžmánmi pre takmer 20-členný sprievodný ansábel. Kým sa do hry dostal aj dídžej s malou dávkou elektronických bítov a väčšou basovou linkou, dominovali do kosti zarezávajúce sláky a nezameniteľný vokál „malej veľkej“ Islanďanky. Treba totiž zdôrazniť, že ona nie je len speváčkou, ona je aj autorkou väčšiny „brutálnych“ kompozícií, ktoré na trenčianskej akcii odzneli.

Avšak aj keby tie party zložil niekto iný, Björk je famózna už len spôsobom spievania. Jej hlas je výnimočný tým, že objektívne neulahodí každému uchu, ale kto sa na tých 80 minút odosobnil, vnímal neskutočne precízne frázovanie. Zmeny polôh i intenzity a priam absolútna čistota prejavu. Takto naložila netrpezlivcom, ktorých pomerne veľká časť počas koncertu odišla. Vystúpenie si vyžadovalo sústredenie a umelkyňa „povolila“ prvýkrát až po 45 minútach, kam zaradila starý hit „Army Of Me“. To padlo vhod ako osvieženie pre utrmácaných návštevníkov, ktorí si po takmer troch dňoch prišli na tento koncert oddýchnuť a z úcty k excelentnej muzikantke plochu pod pódiom predčasne neopustili.

Druhá časť vystúpenia Björk bola už trochu prístupnejšia pre masy, pravda museli sa vyrovnať s experimentálnymi elektronickými podkladmi, ktorými sa Islanďanka v uplynulých rokoch opája. Vizuálne divadlo s „insektoidnou“ tématikou bolo síce trochu expresívne, ale neprekročilo hranice do gýču. Ani maska na tvári speváčky, ktorej jedinou identitou bol jej výrazný hlas.

Z hľadiska hudobnej produkcie nie je súčasná Björk práve optimálom pre letné festivaly. Z javiskového hľadiska i z pohľadu vizuálnych projekcií by sa tento koncert šikol posunúť o poldruha hodiny, aby sa aj začal v tme. Tak či onak, festival zažil jedno z historicky najhodnotnejších vystúpení čo sa týka profesionality a umeleckého výrazu.
 

Vyberte región